خانه خلاق چیست و لیست خانه های خلاق ایران

خانه خلاق چیست و لیست خانه های خلاق ایران

خانه خلاق در راستای اهداف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بنا شده و تلاش خود را در جهت حمایت شکل گیری و توسعه کسب و کارهایی که در بستر اصلی آنها خلاقیت، نوآوری و فناوری تنیده شده باشد و این حمایت از نوع برنامه اجرایی، حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت های توسعه دهنده صنایع خلاق میباشد.

صنایع خانه خلاق به عنوان یک هسته مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده ها و طرح های خلاقانه و نوآورانه و تیم های آنها جهت ایجاد کسب و کارو تجاری سازی محصولاتشان میباشد که این طرح توسط معاونت علمی ریاست جمهوری به مرحله اجرا و انجام درآمده است. در ادامه به تعریف، حوزه ها و معرفی خانه های خلاق تایید شده میپردازیم: 

 

تعریف خانه خلاق و نوآوری

برنامه خانه خلاق و نوآوری شامل موارد زیر است:

ارائه خدمات زیرساخت و استقرار

ارائه خدمات تجاری سازی، توسعه بازار، بازارسازی

مشاوره تجاری سازی

آموزش عملی و حل مساله برای توسعه طرح و شرکت های نوپا برای راه اندازی کسب و کارهای خلاق

شرکت های خلاق همانند شرکت های دانش بنیان، اهمیت شایان توجهی در رشد اقتصادی و جهت  دهی به مسیر آینده توسعه اجتماعی و فرهنگی و اشتغال زایی و کارآفرینی جوامع انسانی دارند. در حال حاضر گردش مالی صنایع خلاق حدود 2700 میلیارد دلار برآورد شده و بیش از 50 میلیون نفر اشتغال مستقیم ایجاد نموده است.

خانه های خلاق و نوآوری، بعنوان پلتفرم اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسئول تحقق زیست بوم فناوری های فرهنگی و صنایع خلاق در کشور هستند.
با توجه به اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی در جهان و ظرفیت اشتغال زایی و درآمدزایی بالای این صنعت در کشور و تأثیر آن در زنجیره ارزش دیگر صنایع، معاونت علمی و فناوری حمایت‎های مادی و معنوی خود از شرکت‎های خلاق را در قالب تسهیلات مالی و غیرمادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تدوین و ارائه نموده است. 

 

فعالان حوزه های مختلف در صنایع خلاق
تاکنون 1500شرکت خلاق احراز صلاحیت گردیده و مشمول حمایت های تسهیلات مالی، سیدمانی، مشاوره‎ای و منتورینگ معاونت علمی شده‎ اند که نتایج مؤثری در ارتقاء سطح فناوری و رشد حوزه ‎های گوناکون فناوری در پیوند با شرکت های دانش بنیان مانند بهره ‎وری از فناوری‎های VR وAR -، هوش مصنوعی وکسب وکارهای دیجیتال، انیمیشن و سینما، گردشگری و میراث فرهنگی داشته و در پیامد آن، امکان اشتغال زایی معنی دار نسل جوان و تحصیلکرده در حوزه های فرهنگی و هنری و علوم انسانی و اجتماعی را فراهم آورده است.

 

تایید شدگان خانه های خلاق
 برای حمایت از توسعه زیرساخت شرکت های خلاق، حدود100 خانه خلاق و نوآوری در کشور شکل گرفته اند که در آن خدمات شتابدهی، مشاوره، منتورینگ، توسعه بازار و توسعه محصول و سرمایه گذاری از ایده تا محصول را ارائه می دهند، شایان ذکر است جهت مدیریت منابع مالی معاونت، در فاز اول سعی شده است که توجه به زیر ساخت های حمایتی در اولویت قرار گیرد و بعد از ابلاغ سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم و رسیدن تعداد شرکت های خلاق به شمار قابل قبول، تنظیم گری، قانونگذاری و حمایت مستقیم در فاز دوم، برنامه ریزی و پیگیری شود.

 

خانه خلاق هموار اولین صنایع خلاق در طراحی، معماری و ساخت

تا به امروز ۹۹ خانه خلاق تایید شده که فضاهای کار اشتراکی هم نقش مهمی در این راستا داشته اند که یکی از آنها فضای کار اشتراکی هموار که تا به حال تنها خانه خلاق در حوزه طراحی، معماری و ساخت نیز میباشد و علاوه بر این خانه خلاق نوآوری هموار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نرم افزارهای رایانه ای در استان البرز فعال میباشد و میتواند به کسب و کارها و استارتاپ های این حوزه خدمات مشاوره، منتورینگ، استقرار در فضای کار اشتراکی همچنین سرمایه گذاری را با توجه به شرایط تیم ها و بررسی آنها، ارائه دهد. 

 

برای اطلاع از لیست خانه های خلاق و نوآوری تایید شده کلیک نمایید.

 

 

منبع: وبسایت خانه خلاق و نوآوری ایران 

126
529
7

​​متر مربع

​​​ظرفیت موجود

استارتاپ

سبد خرید

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش