سال جدید چه ویژگی هایی رو در خودمون تقویت کنیم؟

فضای کار اشتراکی هموار و نکاتی برای رشد شخصی و پیشرفت 

 

فضای کار اشتراکی هموار در سری مقالات کارگاه مهارت خود به موضوعاتی میپردازد که باعث میشود قدم به قدم زندگی غنی تر را تجربه کنیم. 

به طور مداوم! در اینجا چندین حوزه کلیدی برای تمرکز بر رشد شخصی و پیشرفت در سال جدید وجود دارد:

1. **سلامت جسمانی و روانی**:


   - **تناسب اندام و کنترل وزن**: در نظر داشته باشید هدف‌های مرتبط با سلامتی از حوزه های سواد هر انسان در دنیای کنونی محسوب میشه، افزایش فعالیت‌های جسمانی و حفظ سبک زندگی سالم را تعیین کنید. برنامه‌ای پایدار برای ورزش و تغذیه متعادل ایجاد کنید.


   - **عادات غذایی بهتر**: اولویت دادن به مصرف غذاهای سالم و کاهش کلیه‌ عادات غذایی ناسالم. از خوردن احساسی پرهیز کنید و کنترل آن را یاد بگیرید.


   - **خواب کافی**: اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی استراحت می‌کنید؛ زیرا خواب کافی تأثیر زیادی بر سلامت دارد.

 

   -**سلامت روان**: مهمترین سرمایه و ارزش هر انسانی به روان اون بستگی داره. پس امسال وقتشه که بیش از هرموقع دیگه به این حوزه تاثیرگذار در زندگیت بپردازی. حوزه سلامت روان یکی از سخت ترین زمینه ها برای رشد محسوب میشه ولی این رو هم باید در نظر داشت که مادامی که ما این زحمت رو تقبل میکنیم و هزینه رشدش رو با تعهد به اون میبپردازیم تاثیر این رشد رو بیش از هر چیز دیگه در تمامی ابعاد زندگیمون شاهد میشیم. خیلی از کسانیکه در این حوزه قصد رشد دارد با مراجعه به یک درمانگر گاها نامتناسب منصرف میشن اما باید در نظر داشت که همونطور که ما زمانی که پایی شکسته داریم با مراجعه به یک دکتر از روند درمان منصرف نمیشیم، نباید پروسه رشد خودمون رو متوقف کنیم. 

مراجعه به درمانگر مناسب، اختصاص زمان هایی به مدیتیشن و یادگیری در حوزه های سلامت روان بسیار میتونه در تمام زمینه های زندگی ما در امسال تاثیر گذار باشه.

2. **بهره‌وری و مدیریت زمان**:


   - **جلوگیری از تعویق**: خیلی از کارهایی که در لیست کارهای روزانه مان قراردادیم اضافی هستند در ابتدا جرات حذف کردن اضافات را داشته باشید تا زمان بیشتری برای انجام کار های مهمتر داشته باشید. سپس با علم بر اینکه غلبه بر تعویق بسیار مهم است سه اولویت‌ روزتان را مشخص کنید، برنامه‌های روزانه ایجاد کنید و به آن‌ها پایبند باشید. در صورتی که وقفه ای در روند ایجاد شد کل پروسه را متوقف نکنید و دوباره به از سرگیری آن پایبند شوید. 

  -** پروسه به جای تیک**: بر خلاف سال های پیش که لیستی بلند بالا داشتید که کنارش چکباکس هایی برای تیک خوردن قرار میدادید امسال درصد تعیین کنید. خیلی از کارهای ما در طول روز تیک نمیخورند در حالیکه شاید بیشتر مسیرشان را طی کرده باشیم. ولی با تیک نزدن آن این حس به ما دست میدهد که کاری نکرده ایم. این بار آخر وقت که دفترمان را میبینیم درصد رشد و پروسه پیش برده شده در هر کار تعیین شده را جلوی آن یادداشت کنیم تا دیدی واقع بینانه تر و قدردانانه تر نسبت به عملکرد خود داشته باشیم.


   - **مقابله با وظایف بزرگ**: وظایف بزرگ را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و به تدریج به انجام آن‌ها بپردازید.


   - **تقویت تمرکز و مهارت‌های ذهنی**: تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن، آگاهی زندگی و تمرینات شناختی را برای بهبود تمرکز و وضوح ذهنی امتحان کنید.

 

   -**انعطاف عمل**: یکی از مهمترین ویژگی ها در دنیای مدرن که با تمرین و ممارست رشد پیدا میکنه و از اهمیت شایان ذکری برخورداره انعطاف پذیری در مواجهه با امور غیرمنتظره و موقعیت های مختلف است. بیش از هر سال دیگه ما هر روزه با تغییرات بسیار زیادی در حوزه های مختلف مواجه هستیم. در صورتی که بیش از اندازه تغییرناپذیر باشیم با سرخوردگی های بسیاری روبرو میشیم. اتفاقات و رویداد ها و حتی اطرافیانمون رو بدون سوال "چرا؟ این شخص این طور است/ این طور شدو..." بپذیریم و روی عکس العمل خود مسلط بمانیم. حضور بیش از اندازه ی " باید ها و نبایدها" جایی در دنیای پیوسته در حال تغییر امروز ندارد. منعطف تر باشیم. 

3. **ارتباطات اجتماعی و شبکه‌سازی**:


   - **آشنایی با افراد جدید**: دایره ارتباطات اجتماعی خود را با افراد جدید گسترش دهید. در رویدادها شرکت کنید، به باشگاه‌ها بپیوندید یا در جوامع آنلاین شرکت کنید. میتوانید از فضاهای جمعی تر به جای استفاده از فضاهای خصوصی بهره ببرید. برای مثال عضویت مقطعی یا دائمی در فضای کار اشتراکی که در شهر های بسیاری فعال هستند شما را به شبکه ای از فعالان حوزه های مختلف پیوند میدهد که میتواند روی پروسه رشد شخصی و کاری شما تاثیر به سزایی داشته باشد

 -**مهارت های ارتباطی**: یکی از فقدان های جدی عصر حاصر عدم آموزش دیدن صحیح مهارت های ارتباطی است که بیشترین نقش را در زندگی روزمره ما دارد. امسال یکی از تمرین ها و یادگیری های مستمر ما باید معطوف به یادگیری این مهارت ها نظیر چگونه نظر دادن، چگونه ارتباط برقرار گردن، چگونه مرزگذاشتن و... باشد. این مهارت ها به ما کمک میکند که در محیط هایی نظیر فضای کار اشتراکی که میزان تعامل و ارتباط با افراد حوزه های مختلف افزایشی محسوس میابد همچنان از مزیت های ارتباطی به جای تنش های فردی بهره ببریم.


   - **افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس**: بر روی افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس با قاطعیت کار کنید. در گفتگوها شرکت کنید، نظرات خود را بیان کنید و به دیگران با دقت و فعالانه گوش دهید. تغییرات بطور پیوسته و با جلو تر دویدن ما از ترس هایمان شکل میگیرد. و این ترس ها هستند که بیش از هر چیز دیگری ما را عقب نگه میدارند حال آنکه اگر با دقت بیشتری درون تاریکی ترس هایمان نگاهی بیاندازیم دلیل منطقی برای آن نمیابیم. بر روی تله های شخصیتی نظیر کمال طلبی منفی، تله بی ارزشی، تله شکست، مهر طلبی و بازدارنده هایمان کار کنیم

 

4. **هدف‌های مالی**:


   - **افزایش درآمد**: فرصت‌هایی برای پیشرفت حرفه‌ای، کارهای جانبی یا سرمایه‌گذاری‌ها را بررسی کنید تا درآمد خود را افزایش دهید.

   -**برنامه‌ریزی بودجه و پس‌انداز**: یک بودجه ایجاد کنید، هزینه‌ها را پیگیری کنید و به طور مداوم پس‌انداز کنید. پایداری مالی به بهبود کلی وضعیت زندگی کمک می‌کند.

  -**مصرف گرایی ممنوع**: ما در دنیایی زندگی میکنیم که بیشتر از هر زمان دیگری بی دلیل مصرف میکنیم که نتایج زیانباری در نگاه خرد و کلان دارد و توسعه پایدار را از جنبه های مختلف مورد تهدید قرار میدهد. امسال میتوانیم با این سوال شروع کنیم که چگونه مصرف گرا نباشیم؟

 

  • واقعا لازم است؟ با این سوال شروع کنید!
  • استفاده صحیح از دارایی‌ها:از وسایلی که دارید درست استفاده کنید.
  • جایگزین کردن داشته‌ها، به جای نداشته‌ها: مثلاً در گرانی مقطعی برخی از کالاها، می‌توان از کالاهای جایگزین آنها برای رفع برخی نیازها استفاده کرد.
  • زمان مناسب برای خرید:در زمان مناسب اقدام به خرید کنید. برای خرید، ساعاتی از روز را که بهتر می‌توانید خرید کنید و حوصله بیشتری هم دارید انتخاب کنید.انتخاب‌های بهتری خواهید داشت.
  • خرید به اندازه نیاز:فقط مایحتاجی‌ها را خرید کنید. تهیه یک لیست خرید باعث می‌شود که تنها مایحتاجی‌ها را که لازم دارید خرید کنید.
  • تناسب با داشته‌ها:به اندازه نیاز خود خرید کنید. یک خرید خوب خریدی است که تنها نیاز و احتیاجات ما را برطرف کند.

 

5. **یادگیری و توسعه مهارت**:


  - **یادگیری مادام‌العمر**: به دنبال دانش بوده و مهارت‌های جدیدی را کسب کنید. در نظر داشته باشید دوره‌ها را بگذرانید، کتاب‌ها را بخوانید یا یک زبان جدید یاد بگیرید.


   - **آگاهی و کنجکاوی**: کنجکاوی در مورد دنیای اطراف خود را پرورش دهید. ذهن باز داشته باشید و به تفاوت‌های مختلف علاقه‌مند شوید.

 

  -**UNLEARN**: آموخته زدایی را جزو تمرینات پیوسته خود قرار دهید خیلی از آموخته های ما دیگر با وضعیت حال حاضر زندگیمان یا دنیای معاصر تطابقی ندارد و بیش از هرچیزی دست و پای ما را برای اندیشه های جدید بسته اند. آنها را بدون وسواس از مغز خود حذف کنید و آماده پذیرش و یادگیری مهارت ها و دانش های جدید شوید.